path2

Vart går vägen?

path

Vad har du i dina händer?

För tre veckor sedan så berättade jag om två personer, Ester och William Wilberforce.

Ester läser vi om i Bibeln, hon var judinna och blev utvald som drottning till kung Xerxes och hade möjlighet att stå upp för sitt folk inför kungen när de hotades.

William Wilberforce som föddes in i en fik familj i England och tidigt kom in i parlamentet. Wilberforce som blev frälst och hade möjlighet att arbeta för att avskaffa slaveriet i Storbrittannien.

För båda gällde att Gud hade ställt de på en plats där de kunde tjäna Gud. Orden till Ester gäller även dig och mig:

Est 4:14
Vem vet om du inte har nått kunglig värdighet just för en tid som denna?

Något har lagts i våra händer, av någon anledning har Gud anförtrott oss saker, fört oss in i positioner, relationer – där vi får tjäna Honom.

Tron får friktion

Förra veckan talade jag om hur vår tro behöver få kontakt med vårt liv, hur den i mötet med verkligheten kommer att skava och slita – hur det blir friktion, men hur det i detta möte kan bli en rörelse i våra liv. Hur den Helige Andes kraft när den möter Guds väg i våra liv utväxlas till rörelse.

Vart går vägen?

Idag har jag tänkt att vi skall fundera vidare på Guds väg. Var finns vägen, vart leder vägen och hur färdas vi på den?

Först så behöver vi bekräfta vem som är vägen – och det sitter nog som ett rinnande vatten hos många hos oss. Jesus är vägen, sanningen och livet. Jesus är Guds väg. Så för att vandra på vägen behöver vi hålla oss nära Jesus – det är nummer ett.

Joh 14:4-6
”…vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni.” Thomas sade: ”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?” Jesus sade till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Men hur vet jag att jag är på rätt plats? Hur vet jag vad jag skall göra och vart jag skall vandra?

Om du ÄR i Jesus så är du på rätt plats och där du rör dig så går Guds väg fram. Vi skall akta oss från att tänka i form av öde och att vara på fel plats. Där du ÄR nu kan du gå på Guds väg för dig.

Självklart kan vi hamna i situationer som inte är bra, som är farliga eller som bryter både mot lagen och Guds vilja. Men det betyder inte att vi är utanför Guds väg, om vi ÄR i Jesus så går Guds väg fram mitt i de svårigheterna.

Guds väg går fram där du går tillsammans med Jesus. Men är det inte lite för enkelt – hur är det med Guds ledning i våra vägval? Kan vi inte välja fel? Och komma fel?

Visst kan vi välja fel väg i våra liv, både i stora beslut och i små. Vi misslyckas ofta och får be om förlåtelse. Men det betyder inte att vi är utanför Guds plan med våra liv.

Du är inte bara ett redskap för Gud, han älskar dig och vill vandra tillsammans med dig. I den vandringen lär du bättre och bättre känna igen hans röst.

Men där du ÄR nu i ditt liv kan tron få friktion i ditt liv, det kan bli en rörelse mot Gud igenom ditt liv.

Guds väg betyder inte så mycket att du skall någon annan stans utan att du ÄR här nu. Gud är en närvarande Gud, han är ”Jag Är”, och det gäller hans vandring med oss också att vi är kallade att se vad Gud lagt i våra händer idag och låta vår tro få friktion där vi finns, bland de människor och situationer där vi ÄR.

Det viktiga är inte hur snabbt du rör dig från en plats till en annan – utan att du är närvarande och lyssnar in vad som är din uppgift på den platsen du står. Jesus ÄR vägen på den plats du befinner dig.

Vi vilar i att Gud är större än våra tankar och att han har koll på sin plan. Vårt uppdrag är att leva med honom på den plats där vi står just nu, att låta tron få konsekvens i våra relationer där vi står och att se vad Gud har lagt i våra händer.

Jesus säger:

Joh 3:8
”Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden.”

Jesus säger detta till Nikodemus när han talar om att människan behöver födas på nytt för att se Guds rike.

Guds Ande rör sig och verkar, den för oss in i situationer och i positioner där vi kanske inte vet varför vi hamnade – men där vi får finnas till för någon människa, där vi har fått ett förtroende att stötta, hjälpa eller bära.

Dessa situationer, dessa vardagliga möten är inte transportsträckor i livet till något mer spännande eller givande.

Dessa möten är Guds väg i ditt och mitt liv. Där får vi förmedla något vidare, där får vi stå upp för en svag, där får vi berätta om Jesus, där får vi fatta ett beslut eller se en annan människa som ingen ser.

Gud är ”Jag ÄR” och Guds väg ÄR. Därför är även vi kallade att vara där vi finns, att förvalta det Gud gett oss och leva ut vår tro på den plats, med de människor vi finns bland.

Gud kan göra vårt ÄR långt borta, i ett annat land och med andra människor och möjligheter. Men just nu ÄR Jesus och du här.

Jesus ÄR vägen, Jesus blir inte vägen längre fram, Jesus ÄR vägen.
Detta är sant för dig och mig, detta var sant för Drottning Ester och William Wilberforce.

Play

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *