Mikael Tilly

”Tror du detta?” av Mikael Tilly

"Tror du detta?" - Mikael Tilly

Johannesevangeliet 11:25-26

Jesus sade:”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?”

Tror du detta? Frågar Jesus Marta.

Detta är inget teoretiskt samtal som Jesus har med Marta – hennes bror har dött för några dagar sedan.

Hon har sagt att om Jesus hade varit där så skulle Lasaros fortfarande leva. Hon har själv sett hur Jesus har gjort sjuka friska, men nu fyra dagar efter att hennes bror dött kommer Jesus. Försent.

Detta samtal blir inte teoretiskt, om det Jesus säger är sant så finns det fortfarande hopp. Tror hon det?

Hon känner Jesus, han har aldrig gjort henne besviken eller lurat henne. Hon har sett alla tecknen, så hon bekänner sitt hopp:

Johannesevangeliet 11:27

”Ja, Herre, jag tror att du är Messias, Guds Son, han som skulle komma till världen.”

När de kommer till graven så ställs allt på sin spets när Jesus säger: ”Tag bort stenen!”.

Detta är inte bara ett teoretiskt samtal – Marta utbrister ”Herre, han luktar redan, det är fjärde dagen”

Hur mycket litar hon på Jesus? Hon förstår inte detta.

Jesus säger ”Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?”

Tror hon detta? Det kan inte bottna i sin längtan och sorg efter sin älskade döde bror.

Efter fyra dagar i graven är allt mänskligt hopp för länge sedan ute.

Det måste bottna i om Jesus verkligen är ”Messias, Guds Son, han som skulle komma till världen.”

Hon märker att det djupt i henne finns en tro på Jesus som trotsar omständigheterna.

Hon har lärt känna Jesus och har redan tidigt satt sin tro till honom – men nu är det skarp läge. Tror hon detta? Att han kan förändra denna hopplösa situation?

Hon kunden ställa sig i vägen och säga nej. Men hon har fått tro till Jesus, han är Guds Messias, han som profeterna så länge talat om. Hon tror det och låter de öppna sin brors grav.

Och Jesus ber en kort bön och ropar ”Lasaros, kom ut!”

Jesus ropar in graven, där finns ingen som kan svara längre – men Jesus är verkligen uppståndelsen och livet och som han talar blir det.

Det som var dött, slut och över möter Jesu ord och får liv, kraft och ande.

Lasaros kommer levande ut ur graven. Och alla som är samlade har fått ett tecken på vem Jesus är.

Många fler än Marta kom till tro på Jesus den dagen, och på grund av att Lasarus levde.

Hos Jesus finns möjligheter när det ser omöjligt ut, han kan förändra situationer, han kan förvandla omständigheter och befria från det som binder oss.

Han säger till oss: Jag är uppståndelsen och Livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?

Jag vet inte vad som är omöjligt i ditt liv, där allt hopp är ute, vad det är som mänskligt sett är kört.

Men Jesus utmanar oss att rulla undan stenen och göra oss sårbara. Att komma med det omöjliga till honom. Det som vi gömt undan i våra liv – det som luktar illa.

Att inte ställa oss i vägen för vad han vill göra – utan bekänna vår tro på att han är Guds Messias, han som skulle komma.

Att låta honom ropa in liv och hopp i det döda i våra liv.

Amen.

Play

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *