"Jesus andades på dem" - Mikael Tilly, annandag Påsk i Stora Lundby kyrka

”Jesus andades på dem”

"Jesus andades på dem" - Mikael Tilly, annandag Påsk i Stora Lundby kyrka

Predikan vid gemensam gudstjänst i Stora Lundby kyrka vid annandag påsk den 21 april 2014.

Johannesevangeliet 20:19-23

På kvällen samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av rädsla för judarna.

Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade:
– Frid vare med er.

När han hade sagt detta visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada när de såg Herren.

Jesus sade än en gång till dem:
– Frid vare med er. Som Fadern har sänt mig sänder jag er.

Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade:
– Tag emot den helige Ande! Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.

Sedan … andades han på dem och sade:”Tag emot den helige Ande!”

Det ber jag om att Herren skall göra pånytt med oss idag. Att han skall andas på oss. Blåsa bort vårt eget och uppfylla oss med sig själv. Mer och mer av sin egen helige Ande.

Förra helgen upplevde jag hur Jesus andades på oss, när vi som församlingar i Gråbo möttes till gemensamma bönesamlingar under fredag till söndag.

Bönehelgen var fantastiskt tycker jag, vi möttes verkligen till bön som kristi kropp och Gud verkade. Jag har räknar ut att vi tillsammans bad 110 bönetimmar.

Ett av våra böneämnen som vi hade med oss var Påskfirandet, att vi skulle få möta påskens budskap pånytt och bli mer förälskade i Jesus.

1 Petrusbrevet 1:18-19

Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder, utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte.

Han som älskade oss så mycket vill möta oss var och en.

Och nu ber jag att du och jag idag skall få ett personligt möte med den uppståndne, den levande, Guds felfria offerlamm, han som var död men nu lever i evigheters evighet.

Nu ber jag att Herren Jesus skall andas på oss var och en, och förnya gemenskapen med sig själv.

Tidigare i Johannesevangeliet kapitel 20 så följer vi Maria från Magdala när hon går från att sörja en död mästare och vilja ära honom genom att smörja hans kropp med väldoftande oljor till att få ett förvandlande möte med Jesus den uppståndne och levande.

På samma sätt möter vi nu lärjungarna i vår text – gömda och rädda – man har slagit herden och skingrat fåren. De har hört Marias berättelse om att Jesus lever – men de vet nog inte vad de skall tro.

Men nu får de möta Jesus personligen, han kommer in i deras liv igen. Och hälsar de med sin frid.

Han andas på sina lärjungar, kvinnor och män som älskar honom – men som utan sin Herre inte kan göra något.

Det var fullkomligt nödvändigt för dem att få detta personliga möte med Jesus den uppståndne och han andas på dem och säger ”tag emot den helige Ande”.

Jesus hade lovat dem detta några dagar tidigare, han hade sagt:

Johannesevangeliet 14:16-17

Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande

För utan Jesus kunde de ingenting göra. Inget av värde i alla fall, kanske kunde de gömma sig och kanske kunde de ära en död mästare med välluktande oljor och fina minnesord. Men det liv som Jesus kallade de till att leva kunde de inte göra utan honom, men han hade sagt:

Johannesevangeliet 14:18

Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.

Och nu kommer han in i deras mitt igen, men det är tillfälligt, han är påväg till Fadern. De kan inte hålla fast vid hans kropp, han har något bättre för dem. Därför andas han på dem – och säger ta emot den Helige Ande.

Den här lilla rädda gruppen av rädda kvinnor och män vet inte om det men de skall få vara med att förvandla hela världen.

Det var dags för Joels profetia att gå i uppfyllelse:

Joel 2:28-29

Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött.

När vi möter den uppståndne personligt och han får andas på oss så är det detta som händer. Jesu egen ande uppfyller vår varelse och gör att vi aldrig mer behöver undra var Jesus är, för han är med oss.

I Jesaja 7 kallas Messias för Immanuel som betyder ”Gud med oss” och det var sant när Gud blev människa i Jesus men det är ännu mer sant när han utgjuter sin ande över allt kött.

Gud är med oss, Jesus andas på oss och vi får ta emot hans ande.

Utan det personliga mötet med den uppståndne hade lärjungarna varit kvar i förvirring, sorg och rädsla.

Men med Jesus inandad i sina liv så kunde de säga till en lam man:

Apostlagärningarna 3:6

Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig:I Jesu Kristi, nasaréns, namn: stig upp och gå!

Jag tror att Jesus den uppståndne vill andas på oss pånytt idag. Att uppfylla oss med sig själv och sända sin församling i Gråbo med ett levande ord med upprättelse, befrielse och helande till alla slagna människor.

Amen

Play

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *